به نقل از سایت منبع که در انتها ذکر شده است صبح تازه گزارش میدهد
[ad_1]
ساعت 24 – زمان تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری یکی از کاندیداها میگفت اگر من رئیسجمهوری شوم هفتروزه مشکل بورس را حل میکنم. الان ۷۰۰ روز گذشته اما کسی مشکل را حل نکرده است. یا شرکتهای بزرگ سرمایهگذاری و هولدینگهای خصولتی که نه جواب دولت را میدهند نه جواب بخش خصوصی را میدهند، اتفاقا درآمدهای خوبی هم دارند و حیاط خلوتی برای دستگاههای دولتی است که اگر خرجی دارند از آن مسیر پیش ببرند. اینها باید سامان پیدا کند.
رهبری انقلاب در دیدار با کارآفرینان و دانشبنیانها جلسهای داشتند و دو مطالبه اساسی را مطرح کردند، یکی اینکه چرا بخش خصوصی برای حل مشکلات و توسعه کشور کمک نمیکنند و دیگری اینکه چرا دولت از کمک بخش خصوصی در این زمینه استفاده نمیکند؟ ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را پیگیری کردیم و الان بهاین نتیجه رسیدیم که گزارشی به رهبری انقلاب تقدیم کنیم و بگوییم مشکل بخش خصوصی ما هستیم! ما دولتیها و خصولتیها یا تنگنظر هستیم یا رقیب را نمیپسندیم یا میخواهیم کار انحصاراً در اختیار خودمان باشد و بخش خصوصی را میدان نمیدهیم. شرکتهایی بودند که میگفتند ما ۲۰ هزار پرسنل در ایران داشتیم و این میزان الان به ۳ هزار نفر رسیده است. یعنی همینطور کوچکتر میشوند. شرکت دیگری هم میگفت پرسنل من در خارج از کشور بیش از داخل کشور است. یعنی در خارج شبکهای که راهانداختهام جذب بیشتری داشته اما در داخل موانع وجود دارد و نمیگذارند کار پیش رود. برخی هم به شعارهای عدالتخواهی، خالصسازی و شفافسازی روی آوردهاند و بخش خصوصی که کمی گردنش بلند میشود را میزنند. اینها مسائل ریشهای و اساسی است که دولت باید زیر دو خم آنها برود.
برخی تصمیمات اقتضایی هم گرفته میشود. چند وقت پیش گفتند خودرو به بورس میرود، این موضوع قیمتها را پس و پیش کرد و صبح روز بعد اعلام شد این اتفاق رخ نمیدهد. با همین دو جمله تاثیرات مالی و اقتصادی فراوانی برجا میماند. برخی ورشکسته میشوند و برخی قوت میگیرند. یا گفته شد که خودرو را در سامانه میفروشیم. الان ماجرای ثبتنام برای خودرو مثل ماجرای بلیت بختآزمایی شده است، ۵۰ هزار نفر ثبتنام میکنند و اسم ۵ هزار نفر درمیآید. موارد متعددی مراجعه کردند که اسم ما درآمده است اما پول نداریم، شما حاضرید مجوز ما را بخرید؟ اقداماتی هم برای جلوگیری از این وضعیت انجام میشود اما اصل این کار غیرمنطقی است.
تصور نمیکنم ما در کشورمان سالی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داشته باشیم. مصرفکننده واقعی در کشور سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر بیشتر نیستند، مابقی همان ماجرای بلیت بختآزمایی را تجربه میکنند، خودروها را میخرند و میفروشند و با خودرو اصطلاحاً «بازی» میکنند. اینها همه در حالی است که کارخانههای خودروسازان ما تاکید دارند روی هر خودرو ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان ضرر میکنیم. شرکتهای خودروسازی ما ورشکستگی دارند و بیشتر بانکها هم با ناترازی مواجهند. صندوقهای بازنشستگی هم این ناترازی را تجربه میکنند. اینها کارهایی است که دولت باید پیش ببرد و مشکلش را حل کند.
حتماً تعاملات ما با نظام بینالملل در اقتصاد داخلی ما موثر است. اما یکی میگوید این تاثیر ۱۰۰ درصدی است. یعنی اگر برجام حل نشود آب خوردن هم گیرمان نمیآید کهاین افراط است یا اینکه یکی هم میگوید اگر برجام هم حل نشود ما خیلی راحت زندگی میکنیم کهاین هم غلط است. این موارد را باید باهم سنجید، با کشورهای متخاصم هم باید بازیهای برد – برد طراحی کنیم. آنجا که لازم است میجنگیم، آنجا که لازم است زندانی تبادل میکنیم. اینکه بگوییم تمام مشکلات کشور ناشی از فشارهای خارجی است، نه درست نیست. حتماً کارهای بزرگی میتوانیم انجام دهیم. هم زمان آقای احمدینژاد و هم زمان آقای روحانی گفتم که مشکلات کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد به فشارهای خارج مربوط است و ۵۰ تا ۶۰ درصد ناشی از بیبرنامگی داخلی است. الان هم نمیخواهم عدد بگویم اما حتماً در دولت فعلی نیز این نسبت نزدیک به ۵۰ – ۵۰ قرار دارد. مشکلات خارجی را که حل کنیم معنایش این نیست که همه مشکلات کشور حل میشود. داخل کشور هم برنامه و نقشه راه و تقسیم کار میخواهد.
بخشهایی از گفت وگوی محمد رضا باهنر با ایسنا
منبع خبر www.saat24.news